برنامه نویسی ARM

شاید تا کنون در در مورد روش های مهمی در تکنولوژی اینترنت، یعنی محاسبات ابری شنیده باشید. نام ابر استعاره از اینترنت است که معمولا در نقش های فنی شبکه به عنوان ابر نشان داده می شود. این به این معنا است که منابع به اشتراک گذاشته شده روی یک کامپیوتر شخصی قرار ندارد، بلکه در هر مکانی بسته به تقاضای کاربر به او تحویل داده می شوند.

شما روی کامپیوتر شخصی خود نرم افزاری ندارید، بلکه به جای آن اینترنت دارید. یکی از مزایای آن این است که دیگر نگران نصب نرم افزارها، بروزرسانی ها، ویروس ها و موارد مشابه نخواهید بود.

تمام آن چیزی که نیاز دارید، یک نرم افزار و دسترسی به اینترنت است. همه کارهای شما در ابر (Cloud) خیره می شود و درنتیجه می توانید از هر مکانی که خواستید، بدون حمل فایل ها و داده ها با خود، کار کنید.

در سری آموزش هایی که برای میکرو ARM در نظر گرفته ایم از پایگاه mbed استفاده می کنیم که شامل میکرو کنترلر ARM و NXP LPC1768 است.

mbed از محاسبات ابر برای برنامه ریزی استفاده می کند که مفهوم انقلابی جدیدی برای توسعه نرم افزار است. این بدان معنا است که نیازی به نصب نرم افزار برای برنامه نویسی در mbed ندارید.

همه آنچه که نیاز دارید یک نرم افزار جستجوگر مانند Microsoft Intenet Explorer و یک پورت USB روی کامپیوتر است.

با استفاده از جستجوگر می توانید برنامه خود را بنویسید و نتایج خود را در ابر ذخیره کنید و در هر جایی از دنیا و از روی هر کامپیوتری می توانید به پروژه خود دسترسی پیدا کنید و بکار خود ادامه دهید. بعد از کامل شدن برنامه، با چند کلیک ساده می توانید آن را به سخت افزار mbed خود انتقال دهید.

البته می توانید پروژه ها را دانلود کرده و آنها را در جایی که دوست دارید ذخیره کنید.

 

برای کار با میکرو ARM نیاز به شناخت آن داریم بنابراین این سوال مطرح می شود که:

 

میکروکنترلر ARM چیست ؟

ARM در اصل مخفف ماشین های RISC (Reduced Instruction Set Computing) پیشرفته است.

ARM بوسیله ARM Holdings توسعه داده شده، اما مجوز تولید طرح به سایر سازندگان نیز داده شده است.

میکروکنترلر ARM در حقیقت یک کامپیوتر کوچک است که روی یک تراشه قرار داده شده است. برخلاف یک کامپیوتر معمولی، ARM برای کار افراد طراحی نشده، بلکه برای کار ماشین ها در نظر گرفته شده است.

این بدان معنا نیست که نمی توان بسادگی آن را به کیبرد یا ترمینال متصل کرد.

راه های زیادی برای اتصال آن به ماشین ها و بخش های دیگر آن مانند سوئیچ ها، LED ها، مقاومت های متغیر، سنسورهای دما، سنسورهای مادون قرمز یا حتی میکروکنترلرها وجود دارد.

بعد از برنامه ریزی میکرو کنترلرهای ARM ، آنها می توانند کاربرهای مختلفی داشته باشند.

می توانید میکروکنترلرهای ARM را در گوشی های تلفن همراه، دوربین ها، VCRها، دستگاه های کنترل از راه دور و … بیابید.

میکروکنترلرها درون ماشین ها یافت می شوند، به همین دلیل اغلب، سیستم های جاسازی شده نامیده می شوند.

حتی اگر میکروکنترلرهای ARM را ندیده باشید، اما آنها در اطراف شما بسیار استفاده شده اند. در مطالب بعدی  برنامه نویسی میکروکنترلر ARM را شروع می کنیم.

در سری آموزش برنامه نویسی ARM سعی کرده ایم که به ساده ترین روش ممکن آموزش ها رو مطرح کنیم تا افرادی که هیچ سر رشته ای از این میکروکنترلر ها ندارند هم بتوانند به خوبی مطالب را یاد بگیرند.