عکس پیش‌فرض نوشته

هفته گذشته Fairsearch ،كه گروهی ضدگوگلی و متشكل از مایكروسافت، اوراكل، نوكیا و تعدادی از رقبای گوگل است از این شركت شكایت كرده‌اند.
Android-Is-Challenged

در سال‌های اخیر رگولاتورهای اروپایی در مقابل رفتارهای ضدرقابتی، بیشتر از گذشته از استراتژی‌های هجومی استفاده می‌كنند. مایكروسافت و متحدانش امیدوارند سران این اتحادیه به این باور برسند كه سیستم‌عامل موبایل گوگل قوانین رقابتی اروپا را زیر پا گذاشته است.

فرسرچ، در مطلبی بلاگی ضمن اعلام مطرح شدن شكایت نوشت: «تلفن‌سازهای اندرویدی برای این‌كه از نرم‌افزارهای ضروری گوگل، همچون Maps ،یوتیوب یا Play استفاده كنند، مجبورند تمام سرویس‌های موبایل گوگل را نصب كنند و یك جای همیشگی به آن بدهند.»

این گروه در تلاش است جریمه‌هایی را كه مایكروسافت یك دهه پیش با اینترنت اكسپلورر و ویندوز پرداخت، این‌بار با گوگل و اندروید تكرار كند.

اما فرسرچ افرادی را كه از نرم‌افزارهای آزاد استفاده می‌كنند خطاب قرار داد و اعلام كرد توزیع اندروید زیرقیمت است و این باعث می‌شود گوگل سهم بازار را «شكار» كند و آن را مجانی در اختیار همه قرار دهد.

این موضوع به‌طور ضمنی به بیشتر شركت‌ها در صنعت نرم‌افزار اشاره می‌كند. رد هت به‌عنوان مثال نسخه لینوكس خود را (به صورت كد منبع) در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد تا اشتراك و پشتیبانی به آنها بفروشد. دیگر سرویس‌های نرم‌افزاری معروف مثل Eclipse و OpenOffice نیز با آن‌كه نرم‌افزارهای آزاد و رایگانی هستند، اما اسپانسرهای جدی دارند.

خود اوراكل از زمان خرید سان در سال 2010 ،اسپانسر اصلی پروژه‌های جاوا و MySQL بوده است. لری الیسون، مدیرعامل اوراكل احتمالا این تصمیم را خیلی قبول ندارد؛ زیرا اگر سان را سال 2006 اداره می‌كرد، همان موقع جاوا را منبع‌باز اعلام می‌كرد. اما حقیقت این است كه یكی از زیرشاخه‌های اوراكل نیز به تولید نرم‌افزار و عرضه زیر قیمت آن می‌پردازد و اوراكل احتمالا دوست نخواهد داشت این روش كلا در اتحادیه اروپا غلط انگاشته شود.

چنین قانونگذاری تنها به مایكروسافت سود خواهد رساند. غول ردموند خیلی اهل تولید نرم‌افزارهای متنوع نیست و بسیاری از نرم‌افزارهای فعلی‌اش هم با رقبای جدی منبع‌باز روبه‌رو هستند.

هر چند باید این را در نظر گرفت كه عرضه مجانی نرم‌افزار یكی از روش‌های جذب مشتری بوده و فرمولی است كه بارها به موفقیت رسیده است. مشتریان از این موضوع بیشتر از تولیدكننده سود می‌برند، كیندل فایل و نوك، دو تبلت آمازون و بارنز اند نوبل بدون اندروید به وجود نمی‌آمدند.

قوانین رقابتی باید به مشتری سود برساند، نه به رقیب یك شركت. ساده است ببینیم چطور مایكروسافت و نوكیا با تصمیم گوگل به قرار دادن هزینه سیستم عامل موبایل به صفر از این موضوع آسیب می‌بینند. اما دلیلی كه بتواند هر كسی را راضی كند، به مشتری آسیب می‌زند وجود ندارد. به‌طور خلاصه، مشتری گوشی‌های موبایل امروزی، از تنوع محصولات و هزینه پایین گوشی‌های اندرویدی لذت می‌برد.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.