عکس پیش‌فرض نوشته

همانطور که در مطلب قبلی گفته شد، این ماژول یکی از بهترین و ارزانترین ماژول هایی است که می توان برای استفاده در وسایلی که نیاز به اینترنت و وای فای دارند، استفاده نمود.
ESP8266

راه اندازی تمام مدل های این ماژول مشابه هم هستند و تنها تفاوت آنها در بین پین ها (پایه های) خروجی و ورودی و همچنین میزان حافظه قابل برنامه ریزی می باشد.

به طور مثال ماژولهایی که رنگ برد آنها آبی است مقدار حافظه برنامه ریزی 0.5MB و ماژولهایی که رنگ برد آنها مشکی است مقدار حافظه برنامه ریزی آن 1.0MB است.

 

در ساده ترین مدل آن یعنی مدل ESP8266-01 که 8 پایه در آن وجود دارد که به بررسی آنها می پردازیم.

VCC  و GND : دو پایه مربوط به تغذیه (VCC و GND) می باشد.

RX و TX : همچنین دو پایه هم مربوط به انتقال داده از طریق پورت سریال یا همان پایه های RX و TX می باشد.

CH-PD : یک پایه هم با نام CH-PD دارد که فعلا به آن کاری نداریم و فعلا باید به ولتاژ VCC متصل گردد انشالله در مطالب بعدی کاربرد آن را بررسی خواهیم کرد.

GPIO2 : پایه بعدی با نام GPIO2 می باشد که می توان در این ماژول به عنوان پایه خروجی و یا ورودی تعریف شود. مثلا می توان آنرا به عنوان خروجی تعریف کرد و با استفاده از یک درایور و یک عدد رله ای که به آن متصل می کنیم، بتوانیم یک لامپ و یا یک وسیله دیگر را از راه دور خاموش و روشن کنیم.

RST : یکی از پایه های دیگر به نام RST است و همانطور که از نام آن مشخص است برای ریست کردن و راه اندازی مجدد برنامه پروگرم شده در داخل ماژول استفاده می شود و همچنین برای برنامه ریزی و پروگرام کردن نیز کاربرد دارد.

GPIO0 : و در نهایت پایه GPIO0 که مربوط فلش زدن و ریختن یک سری برنامه (به غیر از برنامه قابل اجرا و یا همان برنامه ای که ما برای آن می نویسیم) مثلا ریختن و یا آپدیت کردن ورژن دستورات AT-Command کاربرد دارد. (در مطالب بعدی از آن استفاده خواهیم کرد.)

همچنین دو LED بر روی ماژول وجود دارد که یکی نشانگر روشن بودن ماژول و دیگری مربوط به انتقال اطلاعات از پورت سریال می باشد و زمانی که اطلاعاتی از پورت سریال به بیرون و یا به داخل ماژول منتقل شود آن LED شروع به چشمک زدن می کند.

در این مدل از ماژول های وای فای ESP آنتن وای فای بر روی خود برد قرار گرفته است و نیازی به تامین و خرید آنتن خارجی ندارید. حداکثر فاصله ای که خودم بین دو ماژول سری 01 برقرار کردم در حدود 20 متر بوده است که البته نیاز من را برآورده کرده است ولی احتمال داردکه این فاصله را بتوان بیشتر هم کرد ولی توصیه می شود که برای اطمینان از برقراری ارتباط و یا قطع نشدن در هنگامی که نویز محیطی وجود دارد از سری هایی که آنتن جداگانه به آنها وصل می شود استفاده کنید.

نحوه قرار گیری پایه ها بر روی ماژول به صورت شکل زیر است:

ESP8266-01

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.