عکس پیش‌فرض نوشته

در ادامه مبحث مطلب فناوری اطلاعات در اتوماسیون صنعتی ، می توان اینگونه ادامه داد که توزیع شدگی داده ها از ویژگی های فناوری اطلاعات در کارخانه است و برای جمع آوری و در دسترس قرار دادن آن نیاز به یک پایگاه داده در کارخانه می باشد.

Automation

گستردگی ارتباطات از ویژگی های مهم فناوری اطلاعات می باشد. بنابراین یک اتصال WAN مکمل اتصالات داخلی کارخانه ای می باشد. به همین دلیل برای ارتباط گسترده با تامین کنندگان مواد و قطعات و همچنین مشتریان اتصال به اینترنت و اینترانت ضروری است.

اتصال به اینترنت هرچند مزایای فراوان دارد، اما مسئله امنیت اطلاعات را نیز مطرح می کند.

یعنی شبکه باید در برابر سوء استفاده های خارج کارخانه و همچنین سوء استفاده های داخلی ایمن باشد.

این مدیریت باید با برنامه های تعمیر و نگهداری سیستم هماهنگ شود.

معماری Server/Client در این ساختار اهمیت زیادی دارد. کارها (کاربردها) به صورت بسته هایی بین Client ها و Server ها توزیع می گردد.

مثلا کارهای اداری در بخش اداری و کارهای خودکاری در بخش محوطه توزیع می شود.

در بخش اتوماسیون، ماشین آلات و کنترل کننده ها فرآیند تولید وجود دارد، این اجزا در هر جا که لازم باشد، به شبکه متصل می گردد.

در این بخش داده های مربوط به فرآیند تولید رد و بدل می شود، همچنین پارامترهای تنظیم و کنترل از سطوح بالاتر مهندسی دریافت می گردد.

نیازهای تجاری و اداری توسط نرم افزارهای فناوری اطلاعات تامین می گردد.

نرم افزارهای مربوط به امور دفتری نمونه مهمی از اینگونه نرم افزارها هستند.

یکی از نیازهای متداول در صنعت، کسب اطلاعات از سطوح خودکاری (ماشین آلات) توسط قسمت های اداری و تجاری می باشد. این اطلاعات سپس جهت اموری مانند برنامه ریزی تولید، دادن اطمینان به مشتری ها و پیش بینی برنامه های تعمیرات و نگهداری پردازش می شود.

داده ها و اطلاعاتی که از این طریق حاصل می شود معمولا در شبکه از طریق Profibus یا اترنت صنعتی نقل و انتقال می یابد.

به دلیل سهولت ارتباطات در محیط های اداری به صورت پست الکترونیکی یا صفحه Web خوب است که داده های سطوح خودکاری نیز به شکل های فوق تبدیل شود. چاره این کار بسیار ساده است و چند کامپیوتر شخصی و شبکه ای محلی که قادر به دسترسی داده ها فوق باشد، کفایت می کند.

در این حال نه تنها از هر نقطه کارخانه می توان به تنظیم و بررسی ماشین آلات پرداخت ، بلکه از طریق صفحه وب در هر نقطه از جهان می توان ماشینی را روشن، خاموش و کنترل نمود.

مهندس تعمیرات کارخانه می تواند از طریق صفحه web و یا حتی تلفن همراه خود با PLC کنترل کننده هر فرآیند دلخواهی در کارخانه ارتباط برقرار نموده و به سرویس و برنامه ریزی آن بپردازد و نتایج کار خود را از طریق ایمیل دریافت دارد.

شبکه SIMATIC ساخت شرکت زیمنس اجزا و قطعات فراوانی را مطابق استانداردهای بین المللی به مشتریان خود عرضه می کند. با استفاده از این قطعات به راحتی می توان فن آوری اطلاعات را در اختیار اتوماسیون و کنترل کارخانه قرار داد.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.