عکس پیش‌فرض نوشته

فرمان های تولیدی توسط PLC با استفاده از کارت های خروجی به تجهیزات مصرف کننده ارسال می گردد.

این تجهیزات عموما برای تبدیل سیگنال الکتریکی به حرکت مکانیکی استفاده می شوند، از این رو به آنها Actuator یا عملگر نیز گفته می شود.

 
Consumer PLC

در مطالب مفاهیم دیجیتال و آنالوگ در PLC اشاره ای به انواع سیگنال ها شد که در این مطلب به مصرف کننده های آنها می پردازیم.

عملگرها و سایر تجهیزات مصرف کننده به دو دسته دیجیتال و آنالوگ تقسیم می گردند.

 

مصرف کننده های دیجیتال

این تجهیزات برای عملکرد، نیاز به یک سیگنال دیجیتال (دو حالته) دارند. از جمله این تجهیزات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

—  انواع ولوها off/on از قبیل سلونوئید ولو

—  انواع رله ها و کنتاکتورها

—  انواع لامپ های سیگنال

—  تجهیزاتی از قبیل هیتر، بیزر، زنگ آژیر و …

 

ولو

جریان سیالات و هوا می تواند توسط ولوهای کنترلی و ولوهای off/on کنترل شود. ولو ها خود به انواع مختلفی دسته بندی می شوند. آن دسته از ولوها که به عنوان مصرف کننده دیجیتال شناخته می شوند، سلونوئیدولوها می باشند.

سلونوئیدئولو دارای یک سیم پیچ و یک سیلندر مخصوص است. هنگامی که به سیم پیچ ولتاژی اعمال می گردد، در اثر میدان مغناطیسی بوجود آمده در آن، سیلندر به طرف داخل سیم پیچ کشیده شده و مسیر عبور سیال یا هوا باز می شود.

اکثر سلونوئیدولوهای صنعتی دارای ولتاژ تغذیه 24V DC بوده و این قابلیت را دارا می باشند که آنها را مستقیما به کارت های خروجی دیجیتال PLC متصل نمود.

 

کنتاکتور-رله های فرمان

کنتاکتور و رله های شیشه ای (رله های فرمان) از جمله تجهیزات دیجیتال محسوب می شوند. در اکثر مواقع ولتاژ مورد نیاز رله های فرمان 24V DC و کنتاکتورها 220V AC یا 24V DC می باشند.

 

لامپ سیگنال

لامپ سیگنال از تجهیزات دیجیتال محسوب می گردد که از ان به منظور نمایش دادن حالات مختلف ادوات نظیر روشن بودن، خاموش بودن و… استفاده می شود. اکثر لامپ ها با ولتاژ 24V DC کار نموده و جریان مصرفی پایینی دارند، از این رو می توان آنها را مستقیما به کارت های خروجی دیجیتال در PLC متصل نمود.

 

وسایل هشدار دهنده

به منظور اطلاع اپراتور از به وجود آمدن حالات غیر مجاز (خطرناک) برای تجهیز تحت کنترل، از وسایل هشدار دهنده مانند بیزر و آژیر استفاده می شود. این تجهیزات نیز از جمله تجهیزات دیجیتال محسوب شده و دارای مدل های 24V DC و 220V AC می باشند.

 

مصرف کننده های آنالوگ

این تجهیزات برای عملکرد خود، نیاز به سیگنال های آنالوگ دارند. از مهم ترین و پرکاربردترین مصرف کننده های آنالوگ می توان به ولوهای کنترلی و درایو کنترل سرعت موتورهای الکتریکی اشاره نمود.

 

ولوهای کنترلی

وظیفه ولوها باز و بسته نمودن مسیر عبور سیال یا هوا در سیستم های مختلف صنعتی از جمله سیستم های هیدرولیک و پنوماتیک می باشد. برخلاف سلونوئیدولوها که یک مسیر را کاملا باز با کاملا بسته می کردند، گروهی از ولوها وجود دارند که می توان میزان باز و بسته نمودن مسیر توسط آنها را کنترل نمود، به این ولوها کنترل ولو می گویند.

کنترل ولو به منظور باز نمودن تدریجی دریچه، نیاز به سیگنال الکتریکی پیوسته (آنالوگ) دارند. اکثر کنترل ولوهای صنعتی با سیگنال 4mA الی 20mA کار می کنند.

 

درایو کنترل دور موتورهای الکتریکی

با پیشرفت تکنولوژی ساخت نیمه هادی های قدرت، درایوهای کنترل سرعت موتورهای الکتریکی به سرعت جایگزین مدارات قدیمی شدند. از جمله درایوهای پرکاربرد حال حاضر در صنعت می توان به درایوهای کنترل دور موتور سه فاز القایی اشاره نمود.

این درایوها توسط کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس کار موتور، اقدام به کنترل همزمان سرعت و گشتاور موتور می نمایند. اکثر این درایوها دارای ترمینال های مخصوصی برای اعمال سیگنال الکتریکی آنالوگ به منظور تنظیم فرکانس توسط درایو می باشند، که این سیگنال معمولا یک سیگنال ولتاژی مانند 0V الی 10V یا جریانی مثلا 4mA الی 20mA می باشد.

البته در بسیاری از درایوهای صنعتی نوین امکان اتصال به شبکه های صنعتی مانند پروفی باس نیز وجود دارد.

این آموزش بیش از ۳ سال قبل ارسال شده و اکنون در لیست به‌روزرسانی‌های سایت قرار دارد. اگر پیشنهاد یا انتقادی برای بهبود آموزش دارید، خوشحال می‌شیم به ما اطلاع بدهید.